Terms & Conditions

Kjøpsbetingelser & garanti fra UteSauna AS

    • Ved skade på sauna skal dette straks meldes til transportør ved at det anføres på fraktbrevet – da dette er transportøren ansvar.

    • Vare vil bli sendt mot faktura, postoppkrav eller forhåndsbetaling, hvis ikke andre var avtalt.

    • Varen forblir selgers eiendom inntil den er fullt ut betalt av kjøper

    • Selger forbeholder seg retten til å foreta en kredittsjekk av kunden forut for varelevering.

    • Saunaer leveres ferdig montert, om ikke annet er avtalt spesifikt som avviker fra dette.

    • Ubetalte krav på varer, porto eller annet utestående vil bli gjenstand for rettslig inndrivelse gjennom inkasso.

  • Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestilling gjennom direkte kommunikasjon på e-post (opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), samt disse salgsbetingelsene.

  • Selger: www.utesauna.no

    Firmanavn: UteSauna AS

    Firma registrert: Hesteskoen 13,

    3924 Porsgrunn

    E-post: post@utesauna.no

    Organisasjonsnummer: 925 566 500

    Kjøper er den person som foretar bestillingen.

  • Prisene på nettsiden vår er veiledende og inkluderer ikke merverdiavgift. Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter (merverdiavgift, toll, og lignende). Leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene er ikke inkludert i prisene.

  • Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen på nettsiden eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

  • Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen. Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.

  • Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Tilbyr selgeren etter fakturering, skal fakturaen til kjøperen utstedes ved forsendelse av varen. Har selgeren særskilt behov for å kreve forskuddsbetaling fra kjøperen, for eksempel ved forsendelse geografisk langt fra verksted, kan selgeren kreve dette. Kjøpere under 18 år er ikke tillatt for våre produkter.

  • Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er avtalt ved bestillingen. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper innen rimelig tid og senest 30 dager etter leveringstid er avtalt fra kunden. Skal selgeren sørge for at varen blir sendt til kjøperen, plikter han å få varen fraktet til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Bestemmelsesstedet er hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

    Lossing skjer, med mindre annet er avtalt, ved kjøpers eiendomsgrense eller så nære som fraktføreren bedømmer det mulig av hensyn til leveringsbilens mulighet for å komme frem på stedet.

    Kjøperen er selv ansvarlig for at lastebilen med en 17m semitrailer og/eller kranbilen kommer uforhindret fram til lossepunktet. Noen produkter blir levert med kranbil (etter avtale). Vennligst gi beskjed ved bestilling/levering dersom tilgangen er begrenset.

    NB! Kjøperen skal selv organisere og sørge for lossingen av UteSauna fra lastebilen.

    Skal gjenstanden fra UteSauna sendes fra et sted til et annet for der å bli overgitt i kjøpers besittelse, anses levering skjedd, når gjenstanden er overgitt til en selvstendig fraktfører (transportør), som har påtatt seg forsendelsen fra vedkommende sted, eller hvis avsendelsen skjer med skip, er brakt innenfor skipssiden. Dersom kjøper ved et slikt sendekjøp er forbruker, går risikoen over på forbrukeren når forbrukeren, eller en tredjeperson forbrukeren har pekt ut som ikke er fraktføreren, fysisk har fått varene i sin besittelse. Risikoen går likevel over på forbrukeren når varene overlates til fraktføreren, dersom det er forbrukeren som har gitt fraktføreren transportoppdraget, og det ikke var selgeren som tilbød dette transportalternativet. Annet punktum berører ikke forbrukerens rettigheter overfor fraktføreren

    Når kjøpere som ikke er forbrukere underskriver fraktdokumentet, aksepterer kjøper at forsendelsen er levert og at det ikke er noen skade på de mottatte varer. Hvis kjøper oppdager en skade etter at han aksepterte forsendelsen, har kjøper ikke noen rett til erstatning hos fraktføreren (transportøren) eller hos UteSauna AS.

  • Risikoen for varen går over på kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.

  • Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.

  • Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest et år etter at kjøperen overtok varen.

    Utesauna leverer badstuer i trevirke, det er å påregne bevegelse i trevirke. Det blir utsatt for store temperaturforandringer og det er levende material. Slike hendelser er ikke å anse som reklamasjon. Utesauna vil i en reklamasjon-sak strebe etter å hjelpe kunden med tiltak som kan gjøres på stedet. Avbøtende tiltak vil i noen tilfeller, når det er økonomisk og bærekraftsmessig hensiktsmessig bli bedt om å utføres av kunde. Dette vil typisk være når tiltak krever lav grad av innsats av kunde for å utbedre. Feks skru på et nytt beslag. Skifte ovns-dør som Utesauna AS har sendt kunde. Selskapet selger Harvia utstyr som er verdens største utstyrsleverandør i sauna markedet. Utesauna AS vil være motpart og forholde seg til om Harvia sentralt i Finland godkjenner mangel/reklamasjonsforespørsel. Blir reklamasjon godkjent er det Utesauna som bekoster frakt-kostnader med å få feks ny vare.

  • Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.

    Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

    Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

  • Dersom varen har en mangel ved levering og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake

    Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag.

    Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

  • Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer.

    Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet. Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt. Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale.

    Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens § 46. Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav10.

  • Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig. Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning. Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.